ÆVO bestaat 10 jaar, een mijlpaal!

Jubileum: 10 jaar ÆVO. Dit tinnen jubileum mag natuurlijk wel gevierd worden. Ons fantastische team van ÆVO-medewerkers, werkt al 10 jaar lang aan het onderhoud van bruggen, sluizen, tunnels en nog veel meer. Maar nu wordt het tijd dat de medewerkers van ÆVO eens aan het woord komen. Ik ben op zoek gegaan naar mooie anekdotes en verhalen van onze ÆVO collega’s. Wat hebben zij in de afgelopen 10 jaar allemaal meegemaakt?

Rozenburg

Rond één uur ’s middags ontvangt Danny een telefoontje. Diegene die hem belt is zijn collega, Ronald : “Danny, ze hebben een fundatiepaal door het kabelbed heen geboord”. In de aanloop naar dit moment, heeft ÆVO voor de aanleg van een nieuwe spoorbrug, het kabelbed omgelegd. Bij het slaan van de fundatiepaal is er waarschijnlijk een miscommunicatie geweest over waar het kabelbed liep. Op het moment dat Danny en Ronald elkaar spreken zegt Danny: “Begin maar zo snel mogelijk met het vrij graven van de bekabeling om in kaart te brengen hoe groot de schade is”. Er liepen drie kabels, waarbij de stroomtoevoer (pakweg 400V) net gemist is. “Anders had je het wel gevoeld”, zei Danny.

Vervolgens moest er zo snel mogelijk worden bepaald, welke kabels er precies geraakt zijn en wat voor kabels dit waren. Aan elke kabel zit om iedere vijf meter een loodje. In dit loodje staat het type kabel geslagen.

Danny pakt opnieuw zijn telefoon en begint te bellen. “Met Danny, we hebben een kapot kabelbed, ik wil dat je zo snel mogelijk 2 man je magazijn in trommelt, om het exacte type kabel te sorteren wat ik je zo dadelijk door ga sturen. Heb je deze niet, geef me dan het beste alternatief. Vervolgens wil ik dat je zorgt dat er om half 6 een koerier klaar staat om de kabels in Rozenburg te bezorgen. Gaat dit lukken?” Aldus Danny tegen zijn goederenleverancier.

ÆVO bij storing Rozenburg

Uiteindelijk heeft Danny besloten om vier hulpkrachten in te huren. Waaronder een vriend van hem. Die als kabellasser werkt. Hij belt zijn vriend op: “Ben, ben je vrij vanavond?” Ben werkte namelijk als kabellasser aan het spoor. Daar vinden de werkzaamheden vooral ’s nachts plaats. “Ben, kom als de gesmeerde bliksem, samen met Bart, met zo veel mogelijk mofmateriaal en gereedschap als je kunt vinden richting Rozenburg”.

Om 13.00 ontdekte Ronald de storing. Om 0.00 was de brug weer operationeel. In pakweg 10 uur tijd hebben de mannen van ÆVO een megastoring weten te verhelpen. Chapeau!

 

Project Page

Het volgende verhaal heeft Ronald mij verteld.

In de zomer van 2014 was ik samen met Mohamed ’s nachts aan het werk voor Project Page. Project Page was een project voor de parkeergeleiding door Rotterdam. Samen met Mohamed waren we ’s nachts aan het werk op de Coolsingel. De bedoeling was dat we een digitaal bord zouden plaatsen en de bekabeling zouden bevestigen en zouden afmonteren.

Je zou zeggen: Hartstikke leuke werkplek!

Onder ons liepen veel mensen langs, die op weg waren naar een kroeg, of het terras. Waarschijnlijk om lekker wat te gaan borrelen. Het was best een warme nacht. Ons werk zou om 2.00 uur ongeveer klaar zijn en samen met Mohamed had ik besloten, dat als we klaar zouden zijn, wij een lekker broodje en een colaatje zouden gaan halen op het Schouwburgplein.

Op het moment dat we klaar waren met de Werkzaamheden en we met de hoogwerker naar beneden wilden, lukte dat niet. Wat we ook probeerden, de hoogwerker ging alleen nog maar omhoog en wilde met geen enkele mogelijkheid meer naar beneden!

Er zat niets anders op dan de storingsdienst van het verhuurbedrijf te bellen. De beste man vertelde ons: “Ik kom eraan, maar jullie zullen even geduld moeten hebben… Ik moet namelijk vanuit Vlissingen komen!’’

Tijdens het wachten hebben we heel erg gelachen en genoten van het uitzicht. Na ruim anderhalf uur wachten kwam de monteur eindelijk aan en heeft hij ons op de handbediening naar beneden gekregen. Er was een hydraulisch defect.

Mohamed en ik zijn daarna maar snel vertrokken en hebben dat broodje en colaatje maar gelaten voor wat het was. Sindsdien huren we altijd een hoogwerker bij v/d Voort. Deze komen altijd met een chauffeur en de kosten zijn hetzelfde!

 

Brouwerssluis

Om mee te eindigen wil ik graag nog een verhaal vertellen over Danny. Hij is namelijk ooit een keer in de situatie gekomen dat hij bijna gebeten is door een zeehond.

Bij de Brouwersdam ligt de Brouwerssluis. ÆVO loopt hier storingsdiensten. Ter illustratie: deze sluis zorgt voor het in standhouden van het water- en zoutpeil in het Grevelingenmeer.

Rondom de Brouwerssluis leven veel zeehonden die, als de sluis open staat, gebruik maken van de sluis om tussen de Noordzee en het Grevelingenmeer te zwemmen. Nadat er een melding kwam van een storing in de sluis was Danny met een collega van hem bij de sluis aan het werk. Omdat er wat werkzaamheden aan de sluis verricht moesten worden, besloot Danny om van het loopplateau af te zakken richting de sluisdeur, omdat er wat afgeslepen moest worden. Hier zwommen ook de zeehonden langs. Zijn collega stond op het loopgedeelte de zeehonden in de gaten te houden met een flink stuk hout, terwijl Danny aan het werk was aan de sluis.

Het hout heeft gelukkig nooit gebruikt hoeven te worden om naar een zeehond te gooien. Gelukkig heeft Danny ook nooit een bedrijfsongeval hoeven melden: waarbij hij moest zeggen dat hij gebeten is door een zeehond. Net als mijn hond heeft mijn huiswerk opgegeten, zou dat een grappig verhaal zijn om te moeten geloven.

De Ævonomen hebben veel meegemaakt in de afgelopen 10 jaar. Ze hebben gewerkt, gelachen, stress en plezier gehad. Samen hebben ze ÆVO gemaakt tot wat het nu is. Bedankt voor de afgelopen 10 jaar, laten we er nog 10 jaar aan plakken!

 

Reader Interactions