7 Tips om vitaal thuis te werken

Voor vele ImProvianen is het onvermijdelijk met het huidige Coronavirus: thuiswerken. Het thuis gaan werken brengt verschillende voor- en nadelen met zich mee. Een nadeel kan zijn: het verminderen van je eigen vitaliteit. Thuiswerken kan er namelijk voor zorgen dat je routines, directe contact met collega’s en nog veel meer andere dingen weg komen te vallen. Thuiswerken vraagt daarom om discipline en het vermogen om te kunnen schakelen.

Om jullie een handje daarbij te helpen overhandig ik jullie de 7 gouden tips om deze periode toch vitaal en fit te blijven!

 

Maak een (dag)planning

Plan je dag op bijna dezelfde manier in als op je werk, zo weet je waar je aan toe bent. Vergeet niet die koffie- en rustpauzes in te lassen om echt even van je werkplek weg te zijn. Een realistische planning helpt je om de vaste routine te herpakken die je op je werk ook had.

 

Zorg voor taakroulatie- en volgorde

Richt je werkplek zo goed mogelijk in: werk je op een laptop, maak dan gebruik van een los toetsenbord en muis- en eventueel een los beeldscherm. Wissel de werkplek eens af door staand te werken, lopend te bellen of af en toe op de bank te zitten en werken. Wees creatief: er is meer dan alleen je bureau op die ene kamer.

Onderbreek werk achter een beeldscherm regelmatig met een pauze (20 seconden is al goed). Sta bijvoorbeeld op om wat te drinken te pakken, de kat te aaien of loop de tuin in of het balkon op

 

Zorg dat de koelkast niet je beste vriend wordt thuis

Nu je de hele dag thuiszit kan je veel meer gebruik maken van de faciliteiten van je eigen huis. Dit doen we dan ook al te graag. Specifiek onderzoek naar eten uit “verveling” is er nog niet gedaan, maar het is algemeen bekend dat er meer gebruik wordt van de eet mogelijkheden van het eigen huis dan wanneer je op je werkplek zit. Dit is juist niet de bedoeling! Binnen het kader fit en vitaal blijven moeten we thuis niet meer gaan eten dan wanneer je op je werkplek zit. Wees jezelf ervan bewust dat je alleen naar de ongezonde snacks grijpt omdat je hersenen een stimulans nodig hebben en niet omdat je honger hebt.

 

Zorg voor voldoende beweging

Thuis is niet alleen meer thuis, maar ook een kantoor geworden. Probeer daarom op een vast tijdstip te stoppen met werk en zet je computer uit zodat je los kunt komen van werk. Beperk ook de tijd achter een beeldscherm in je privétijd. Zet je telefoon uit, zet hem op stil of leg hem weg. Doe dit sowieso een half uur voordat je naar bed gaat. Probeer thuis ook aan de beweging te komen die je op je werk ook hebt, dus als je daar ’s middags een rondje gaat lopen, doe dat thuis ook.

 

Maak het gezellig

Zonder het directe contact van je collega’s kan je je wel eens alleen gaan voelen als je thuiswerkt. Zoek je familie op als zij ook thuiszitten om zo samen de pauzes te hebben. Is dit niet het geval? Facetime dan eens een vriend of vriendin of andere familie om gewoon een praatje te houden. Er moet natuurlijk nog wel wat gezelligheid op de werkvloer blijven. Ook kun je je werkplek oppimpen door bijvoorbeeld een bloemetje neer te zetten.

 

Blijf in contact met collega’s

Dat jij en je collega’s nu op gescheiden werkplekken werken hoeft niet te zeggen dat je ze niet meer hoeft te spreken. Zoek contact met je collega’s die in dezelfde situatie zitten en drink een virtueel kopje koffie of thee. Je kan zelfs een virtuele vrijdagmiddagborrel houden! Zo ben je toch nog op de hoogte waar iedereen mee bezig is en of ze nog hulp nodig hebben.

 

Stop op tijd

Ben je moe geworden van al het thuiswerken? Stop op tijd, en kom vooral niet inde verleiding om in de avonduurtjes nog snel de kleine dingen af te maken. Zorg dat je de volgende dag weer fris begint. En ga sporten. Dit wordt vaak overgeslagen maar is juist zo belangrijk. Sporten zorgt voor een heldere geest en geeft je nieuwe energie.

 

Kortom, met deze 7 tips zorg jij ervoor dat je deze thuiswerkperiode ook fit en vitaal doorkomt!

Reader Interactions