Technische- en kwaliteitsdocumentatie van twee grote Hoppers

ImProvia Kennismanagement vervaardigt en beheert technische- en kwaliteitsdocumentatie van twee grote Hoppers voor Breston. Deze hoppers worden in Australië ingezet om de lading van grote zeeschepen te lossen bij een grote chemische fabriek. Australië heeft zeer strikte richtlijnen hiervoor, wat een vertaalslag vergt voor niet alleen het ontwerp, maar ook voor de op te leveren documentatie.

Breston B.V. is een familiebedrijf dat sinds 1 oktober 80 jaar bestaat.  Het bedrijf ontwerpt en bouwt industriële machines, in het bijzonder voor de landbouw en scheepvaart.

Voor een grote chemische fabriek in Australië is Breston twee grote Hoppers (13.7mx21.3mx16.5m) aan het bouwen. Hoppers zijn grote bestuurbare stalen trechters die zich op de kade over een rails kunnen verplaatsen. Met behulp van een kraan wordt aangeleverd product vanuit een schip in de trechters gestort. Het product wordt, met een capaciteit van 415 ton per uur, vanuit de trechters via transportbanden stofvrij naar de fabriek, of via stortkokers naar tankwagens, getransporteerd. De Hoppers hebben een dusdanige omvang dat tankwagens onder de Hopper kunnen parkeren om beladen te worden.

In de verschillende fase van het project moeten er tekeningen, technische documentatie en kwaliteitsdocumentatie opgeleverd worden aan de klant. ImProvia ondersteunt bij het vervaardigen (technisch schrijven) en beheren (document control) van deze documentatie.

Enkele voorbeelden:

  • Opstellen en/of uitwerken van kwaliteits- en testplannen (QM-plan, ITP).
  • Vervaardigen van testdocumentatie en checklijsten (FIC’s , FAT).
  • Schrijven van technische documentatie zoals handleidingen en procedures (IOM, SOP’s).
  • Aanspreekpunt voor de Quality & Construction Manager van de klant m.b.t. documentatie.
  • Controleren van uitgaande en binnenkomende documenten en verwerken van review commentaren.
  • Samenstellen en opleveren van het technische opleverdossier.

Het bijzondere aan het project is dat de Hoppers gebouwd worden voor een Australische klant met eigen richtlijnen. Daarnaast hanteert Australië haar eigen specifieke standaarden en normen, wat een vertaalslag vergt voor niet alleen het ontwerp, maar ook voor de op te leveren documentatie.

Momenteel is een van de twee Hoppers bijna klaar om getest te worden. In November varen de Hoppers uit naar Australië. De Hoppers moeten voor die tijd getest en door de klant geaccepteerd zijn. Dit is dus ook het moment waarop alle informatie aanwezig, eventueel ondertekend en verzameld moet zijn om het opleverdossier as-built te kunnen opleveren.

Reader Interactions